Firar det gångna året

Jaha, här får ni läsa samma sak som ni säkert redan läst på 5000 bloggar idag. Det är årets sista dag och det är dags att fira det. Konstig tradition tycker jag. 2010 är inget år att fira.

31 december rankas väl som årets största festdag. Men jag festar inte kväll. Har varken ork eller lust. Istället har jag bokat dejt med Madeleine. Vi ska tillbringa kvällen med att laga trerätters och bara umgås. En kväll helt i min smak.

Vare sig ni festar eller bara tar det lugnt en kväll som denna önskar jag er ett riktigt gott nytt år!

Firar nyåret med middag hos madeleine.

Ramlar in paket

Mitt Nellypaket har anlänt! Det är synd att det inte gömmer sig något superbra där inne. Så det får ligga oöppnat ett litet tag till. Det är ju trotsallt astråkigt att prova kläder, speciellt om de inte passar.

Nu måste jag äta för att sedan ta min skrynkelhorniga skorkack och åka till city. Bio på gång.

Bästa konsertminnen

En kall februarikväll entrade jag Cloetta Center för första gången. Jag var en spännd, glad och extremt exhalterad 16-åring som om några timmar skulle jag få se en av sina stora favoriter live för andra gången. Jag pratar självklart om bandet Kent.

Magisk konsert med ett konstigt förband
Väntan var lång, förbandet konstigt men Kentkonserten visade sig bli helt magisk och tusen gånger bättre än göteborgsspelningen jag befunnit mig på tre månader tidigare. Det konstiga förbandet visade sig heta Familjen och inte kunde någon ana att de nu två år senare skulle få spelas ur mina högtalare.

Ytterligare en magisk konsert
En vecka senare stod jag i en lång ringlande kö i Stockholm och köade till mitt andra favoritband, HIM. En konsert som slog allt och som än idag utan tvekan är den bästa konserten jag någonsin varit på.

Jag kommer fortfarande ihåg det som det var igår.

Familjen & Kent på Cloetta Center, Linköping.
Foto: Tommy Södergren, rockfoto.nu

Mellandagsrea-hysterin

Mellandagsrean är i full gång, men för mig lockar den inte. Mest för att jag aldrig har haft turen att hitta något riktigt bra fynd plus att det inte känns speciellt lockande att trängas i en proppfull affär bland kläder som ligger utspridda över hela golven.

Istället har jag kollat in reashoppingen på affärernas webshopar. Där kan man sitta i lugn och ro utan att behöva trängas med otrevligt folk och visst hittade jag allt smått och gott.

Kommer ni ge er ut i rea-kaoset?

H&M och Nelly.

Juldagsfesten

Juldagsfesten började hos Laurinda för att sedan festa vidare med urkass musik, dåligt DJ:ande och jävla mycket folk på Harrys. Det var första festen hemma sedan Lanzarote fast det är bara att konstatera att festandet hemma i Sverige är tusen gånger tråkigare än utomlands. Som tur var hade jag bra sällskap vilket gjorde kvällen bättre.

Att klä sig kan vara det värsta

Det har aldrig varit så svårt att klä sig som nu. Det är en sådan kväll då allt man tar på sig ser fult ut, eller snarare jag ser ful ut i allt.

Nu orkar jag inte bry mig längre utan resultatet fick bli detta. Nu ber jag för en bra kväll.

Och jag ser fuckad ut i ansiktet därför det svarta.

Vår julafton i bilder

Min 19.e julafton är över och jag har verkligen ingenting att klaga över från denna dag. Den var precis som den skulle vara, lugn, skön och tillbringad med familjen.

Istället för en lång text bjuder jag på bilder från julafton istället:

Började dagen med julgröt och årets pepparkaksbak.

Klockan slog 13.00 och det var dags för julmat!

Madeleine och jag under julfikat.

Tiden tickade snart på och det blev dags för julklappsöppning.

Den årliga traditionen efter paketöppningen är att spela spel.

Slutade kvällen i soffan med magen fullproppad med lite för mycket sötsaker.

Hoppas ni hade en lika bra julafton som jag.

En dag kvar till årets mysigaste dag

Julklapparna är köpta och inslagna, julgranen är pyntad och klapparna placerade fint under. Till och med den årliga julstädningen har jag hunnit med. Nu är jag redo på julafton!

Hur går det för er andra?

Lanzarote del I - omgivning

Jag berättade att jag skulle bildbomba er när jag kom hem. Tyvärr blir min kropp bara sämre och sämre för varje dag som går, men jag ska ge det ett försök från och med nu.

I tidigare inlägg la jag upp en video om hur vårt hotellrum såg ut. Nu tänkte jag istället visa er omgivningen vi bodde i. Jag har verkligen ingenting att klaga över. Lanzarote är perfekt.

Favoritpoolen av hotellets tre styckna.

Vi hade väl inte den mest spektakulära utsikten men lite vulkanberg såg vi allt.

En gata ner och vi var vid stranden. Alltså en promenad på kanske 3 minuter. Perfekt.

Stranden var amazing! Det går inte att visa ens i 1000 bilder hur fint det var.

Bilderna är tagna med kompaktkamera, därav den inte så perfekta kvaliteten.

En resa genom vårt hotellrum

Det blir inte mycket berättande ikväll, jag har verkligen ingen ork. Min kropp är inte återställd efter den 16 timmar långa resan hem igår. Sedan spelar nog min mindre förkyldning in också.

Nu ska jag krypa ner i en torr säng, vilket jag inte har upplevt på en vecka. Vi har varje kväll gått och lagt oss i fuktiga lakan, frysit hela nätterna och på morgonen klätt på oss fuktiga kläder. Härlig luftfuktighet va?

Välkommen på en liten resa genom vårt hotellrum. Udda och full av ironi.
Inget genidrag att filma det på kvällen. Men. Jag har inga planer på att arbeta som filmare heller...

I'm back!

Lanzarote har varit fantastiskt! Jag längtar redan tillbaka.

Efter en 16 timmars resa hem, sov jag gott. Med en mindre förkyldning har jag försökt installera mig hemma i kalla sverige. Det går inte så bra. Mer bilder och berättelser kommer senare ikväll.

Första dagen på lanzarote har varit toppen...

dsc03764 (MMS)

Första dagen på lanzarote har varit toppen. Vi bor på ett gigantiskt hotell med 3 pooler och nära till en strand som ser ut som paradiset själv. Det här är utan tvekan den finaste semesterorten jag har varit på. Jag har det bra! Passar på att skicka en stor björnkram till bästa mamma! :) Puss

Mot lanzarote

Förinställt inlägg

Nu, klockan 08.05, sitter vi i planet och är redo att flyga ner mot ett soligt lanzarote. Förmodligen sitter vi som nervvrak, i alla fall förstagångsflygaren Josephine. Eller så är vi helt enkelt bara extremt peppa. Men antagligen är vi mest trötta efter en natt på flygplatsen och hoppas att de 5 flygtimmarna går fort. Under flygturen kommer vi njuta av den fina utsikten och hoppas på att våra medpassegerare inte är högljudda som en flock bufflar.

Hoppas på bra väder. Ingen snö här inte!

Vårt hotell (fritidsresor.se)

Föräldrarnas resfeber?

Mamma och pappa har sprungit in i mitt rum de senaste timmarna och frågat "har du med dig...", "tänk på att ...", "du vet väl att..." osv osv. Jag å andra sidan har bara legat med en veckas fett hår i sängen och tittat på tv och inte rört en fena. Nu, en timme innan jag ska åka, har jag i alla fall duschat. Bravo.

Boka in 20.e december i era kalendrar för då är jag på hemmaplan och kommer bomba er med inlägg fulla av bilder från semestern. Har ni tur kommer det upp ett litet inlägg om hur jag har det nere på Lanzarote.

Ha en kanonbra vecka, för det ska jag ha!

Hittade en video från semesterorten vi kommer befinna oss på imorgon!

Fritidsresor.se

I min väska

Gårdagens packningsförsök blev inte helt misslyckat. Efter ett långt samtal med Larry och Therese om resan lyckades jag bilda lite högar med kläder jag ska ha med. Självklart på golvet. Det bästa utrymmet.

Idag har jag tagit nya tag och så nu är min packning i princip klar med stor hjälp från mammsen. Det återstår att se om jag har glömt något. Lär ju vilja gå igenom min packning ett tiotal gånger innan jag känner mig färdig. Kontrollfreak.

Nu ska jag fortsätta fylla mp3:n med bra musik.

Mitt fullpackade golv men tomma väska.

Hyrde en packningsassistent som fick göra grovgörat.

Väskan står fortfarande tom

Man kan tro att jag borde vara någon mäster-packare efter att ha tagit en tredagsresa minst 1ggn/månad i nästan tre år. Så är det inte. Under de tre åren lärde jag mig ingenting som har med packning att göra.

Imorgon åker vi och min väska står fortfarande tom. Jag har inte lagt fram några kläder eller inte skrivit någon lista på vad jag ska ha med mig. Jag, som i vanliga fall är ett stressande psykfall när det gäller att resa, undrar vad det är som har hänt?

Kanske dags att sätta igång nu. I alla fall med en lista, så att jag inte glömmer något.

Väskan är i alla fall framplockad.

Ett album fyllt med glädje

Efter att ha fått hem mitt album kan jag äntligen fylla det med bilder från den bästa terminen från min skolgång, sista året på gymnasiet. I albumet kommer man hitta bilder från balen, studenten, togafesten och klasskampen. Det här albumet kommer vara fullproppat med fina minnen och framför allt glädje.

Ett perfekt album att njuta av en sen kväll eller när man är på lite sämre humör. En klar stämningshöjare.

Drömmer konstiga drömmar

Jag tror den här kommande resan har stigit mig åt huvudet. Just för att jag drömde om resan inte en, inte två, inte tre utan FYRA gånger inatt. Dock vet jag inte vilka mina resevänner var.

Varsågoda att ta del i mina härliga drömmar:

Dröm 1:
Vi skulle gå till stranden och man var tvungen att gå på en smal stig (barfota såklart). Saken var den att man fick passa sig för var man gick eftersom stigen var täckt av ormar, både små och stora. Självklart hade jag turen (otur?) att bli biten av en. Jag vaknade.

Dröm 2:
Somnade snart igen. Ormbettet verkade hade gått bra. Nu semestrar jag istället med mamma och pappa. Pappa badar i havet och mamma skäller på att jag inte får bada med linser (jag har inte ens synfel) utan måste gå upp och ta på mig madeleines glasögon. I samma veva bestämmer jag mig för att förstora brösten.

Dröm 3:
Brösten var på plats och nu hade jag ännu en gång bytt sällskap och vi var jag på en klubb och dansade. Träffade Wilma F. och Cissi påpekade att hon hade hört att jag hade förstortat brösten. Min pappa var bartender och vi drack strawberry-drinkar. Söttsliskigt. Vaken.

Dröm 4:
Back to sleep. Nu är vi i mataffären och handlar frukost. Vi fyller allt i en korg förutom äggen som vi bestämde oss för att bära i famnen (utan förpackning). Än så länge allt bra, vi betalar. Nu hoppar bloggerskan Ana Gina in i vårt sällskap. Vi åker rulltrappa ner mot utgången. Jag tappar alla ägg. Djävulen släpps lös hos mina medpassagerare och de börjar anklaga sig själva för äggens fall. Jag är vaken.

Sist jag var och reste (2007) har jag inget minne av så här många drömmar.

En dag av hejdå och nedräkning

Egentligen borde jag blogga sönder er nu eftersom det bara är 3 dagar innan jag lämnar det här huset för en veckas semester. Men jag har ingen inspiration.

Idag har jag under en fika med skratt hunnit säga hejdå till madeleine som åker till Tallin tidigt imorgon. Vad har jag gjort mer? Jo, spelat sims från 13.30 - 23.30. Oops! Jag som skulle storstäda mitt rum, hehe. Men det finns tid över för det. Packning måste jag boka in också. Det blir tajt. Hm..

Nu är jag redo att lämna det här.

Muggar enbart för julen

Något jag verkligen saknar i vårt juliga hem är fina, juliga muggar. Vi har bara tråkiga året-om-muggar. Att slösa pengar på säsongsporslin tycker jag behövs och gör högtiderna så mycket mysigare. Jag tillbringar mer än gärna dyrbar tid på jakten efter de perfekta julmuggarna. När jag bor i egen lya ska ni allt se att jag har drömjulmuggarna. Jag gillar muggar och det har jag alltid gjort av någon konstig anledning.

Mina favoritmuggar är just nu "Filippa K-muggarna" från Rörstrand. För varje gång jag ser dem vill jag ha dem mer och mer.

Några lite juligare muggar. Mina favoriter är helt klart första bilden.
Muggar från Rörstrand, IKEA och Cervera.

Bästa årstiden att vara inomhus

Det bästa med den här årstiden är att man inte behöver ha dåligt samvete över att man sitter inne hela dagarna. Vare sig det är ljust eller mörkt ute är det extremt mysigt inomhus. Med alla lyktor, ljusstakar och stjärnor som dekorerar och lyser upp de mörka rummen. Det är verkligen en fröjd att befinna sig inomhus.

Foto: Jag

Dagens intag

Mitt matintag under dagen har varit vatten och jordnötter. Därför har jag mest legat i sängen och varit halvt död så därav inget bloggande.

Haha, nej. Trodde ni verkligen det? I wish. Min dag har bara varit extremt händelselös. Det roligaste som hände var väl när jag sjöng (läs: röt) på en kentlåt så jag skrämde iväg katten till månen ungefär. Nu undviker han mig...

Även vi medelsvenssons har glas från IKEA.

365 days

Nyfunnen blogg och en väldigt bra sådan. Jag kan titta på bilderna de lägger upp hur länge som helst. Att de klär sig otroligt snygg är ju också ett plus. Nu vet jag vart jag ska få min dagliga dos av inspiration ifrån.

Det snyggaste jag sett på väldigt länge.

Pictures: 365 days

Pepparkakshus

Jag har aldrig gjort ett pepparkakshus. Jag har inte ens varit i närheten. Jag har varit så långt borta att när jag tänker efter vet jag knappt om jag ens har sett ett pepparkakshus (förutom idag).

När jag såg det här pepparkakshuset föreställande Mariannelunds biograf i ett skyltfönster i Eksjö, blev jag mäktigt imponerad. Så imponerad att jag själv vill ställa mig och baka pepparkakshus efter pepparkakshus och dekorera det med alla färgglada kristyrer man kan hitta. Men jag känner mig själv så jag har varken ork eller tålamod att klara av att göra pepparkakshus. Synd.

Hur är det med er och ert pepparkaksbyggande?

Fredagkväll med tv3 play

Nybäddad säng och nyduschad, kan det bli bättre? I väntan på att jag ska åka till Södra Vi sitter jag och tittar på reprisen av "24 timmar." Måste vara bästa programmet på tv just nu tillsammans med "Så mycket bättre." Håller ni med mig?

Imorgon är det lördag. Vilken jag kommer tillbringa i Eksjö. Känns bra.

Nougat är bättre än choklad

Nougat, nougat, nougat. Jag älskar nougat! Det är så extremt gott. Bakverk med nougat är så mycket godare än choklad. Angående allt prat om nougat, så är det för att vi bakade "chokladnougat" idag. Tyvärr innehåller de nötter, vilket jag inte är särskilt förtjust i, fast eftersom det är nougat i äter jag dem ändå. Sa jag att jag älskar nougat? Haha.

Mina favoritkakor
Efter allt nougatätande blev jag så otroligt sugen på att få äta de godaste kakorna i hela världen, nougatrutor. Det är havregryn/sirapsbotten med smält nougat ovanpå och sedan toppat med krossade jordnötter. En söt och lite saltblandning. Känner jag mig själv rätt, ligger de snart i min frys.

Dagens bak: chokladnougat.

Väcker mig med bra musik

Sitter och försöker vakna upp men det går inte så bra. Jag gäspar och gäspar, men tror det mest beror på syrebrist. Därför försöker jag döda syrebristen med bra musik. Det återstår att se hur bra det kommer gå...

Jag väntar också på att madeleine ska bli klar, så vi kan ta vårt pick och pack och gå hem till henne. Vi ska baka mer julgott, vad annars? Haha. Vi rullar snart fram.

Utan elektricitet har man ingenting

I-landsproblemen har tagit över vår vardag. Det är inte fören man står i huset och allt bli kolsvart när man inser hur bra man egentligen har det.

18.40 idag gick strömmen, nu 3.5h senare är den tillbaka. Utan ström finns det varken värme eller vatten. Det betyder att det inte finns någon möjlighet att tvätta sig, ingen tillgång till att laga mat, man kan inte ens spola efter man varit på toaletten. För oss är det ingen ström - inget vatten, vi har inget vattentorn vi får vatten från. Man tänker inte på det, men utan elektricitet har man ingenting.

Lite bilder från denna braiga och soliga dag och strömlösa kväll:

I vårt hushåll äter man inte frukost obevakad. Tappar man en smula är den snart borta.

Kanonfint vinterväder och vår numera bottenlösa postlåda.

Lagade fudge. Resultatet blev mer en super-mega-jätte-söt kola.

18:40 - becksvart. Väntat i 45 minuter på julkalendern, 5 minuter kvar och strömmen går!

Vid strömavbrott är sysselsättningen antingen att läsa en bra bok eller att spela spel.

22:20 - blinkade det till i lamporna och strömmen var tillbaka!

Det kan kännas mysigt att vara omringad av tända ljus och slippa möjligheten till tv:n. Men ovissheten om hur länge man ska behöva bo utan el och vatten är inte lika mysig.

Tänk vad vi är bortskämda med något så självklart som el.

En bra första december

Strålande sol på en klarblå himmel gör vem som helst glad till och med jag-hatar-snö-mer-än-allt-michaela. En riktigt bra början på den här månaden.

Jag har haft en lika strålande dag som solen på himlen. Mötet gick bra och det var faktiskt ganska underhållande. Efter det tog jag med mig josephine på lite upptåg. I samma veva bevittnade och skrattade  jag åt en ruskigt ful men otroligt kul halkning. Josephine ville inte vara sämre (läs: bättre) än den halkande mannen utan bestämde sig för att gå in i en dörr vilket slog halkningen med hästlängder.

För att knyta ihop påsen av skratt(?) måste jag tillägga en sak som kanske slår både halkningen och dörren. Jo, vår postlåda har numera ingen botten efter att en viss mor till mig bestämde sig för att trasha sönder den med bilen imorse. Inte lustigt att brevbäraren tittade lite extra på vår postlåda idag.

Ingen snö kan förstöra mitt humör idag.

Sol och snö är lite bättre

Tyvärr har jag inget annat val än att ge mig ut i snöyran idag. Fast idag skiner solen vilket gör mig på lite bättre humör. Lyser solen går snön an.

Nu sticker jag mot jobbcoach-möte. Denna gång har jag faktiskt sökt lite jobb. Bra där!